You are hereBandung / Makanan di Bandung

Makanan di Bandung


By admin - Posted on 19 June 2011

Cara masakan di Bandung tidak banyak bezanya dengan cara masakan di Malaysia. Pada kebiasaannya makanan yang menjadi pilihan pelancong ialah masakan Sunda dan Nasi Padang. Kedua-duanya memang sedap dan menyelerakan, walaubagaimanapun bergantung kepada citarasa masing-masing.
makanan sunda masakan sunda makanan sunda kasakan sunda1
Dengan udaranya yang agak nyaman dan dihidangi pula dengan masakan Sundanese atau Nasi Padang - menjadikan makanan terasa lebih menyelerakan apatah lagi jila perut kita tengah lapar setelah berjalan-jalan di pelosok kota Bandung. Anda boleh dapatkan sajian ini di restoran sundanese atau padang.
masakan sunda2 masakan padang nasi timbel Lunch di bandung

Selain itu anda juga boleh dapatkan berbagai jenis lauk-pauk, sup, satey-satenya dan pelbagai lagi. Anda boleh mengalami pengalaman makan konsep 'selere pondok' - emmm memang santai...

Kalau ke Bandung atau destinasi lain di Indonesia...jangan di lepaskan peluang menikmati segala macam makanan traditional di sana....anda mungkin terkejut jika baru pertama kali menikmati makanan padang di sana....sejurus anda memasuki restoran...anda akan di hidangkan dengan teh tawar....layan je...bagus untuk perut!!! kemudian anda akan pening kepala melihat puluhan lauk pauk masakan padang di hidangkan kepada anda....
 
pengiraan tentang harga makanan di sana sama saje dengan Malaysia...tapi...lauk pauk yang di jamah je akan di kira...yang tak di jamah...tak di kira....so usah takut jika puluhan lauk pauk kat atas meja anda....tapi jika kat Malaysia....sendiri mau ingat la!!!!!
 
Makanan Sunda..... Banyak perbezaannya ...dengan makanan sunda yang ada di Malaysia....Ikan goreng Gurami, sup ikan.....Gado2....satay...dan tah apa2 lagi namanya...puluhan menu ada....memang menyelerakan...usah takut...telan je.. sambal-sambalnya agak kemanisan...ala2 masakan Kelantan...agaknya kalau orang Kelantan pergi sana...mungkin kena dengan citarasa mereka...agaknya!!!!
 
Minuman -minuman kat sana kebanyakannya di dalam botol atau kotak...minuman perisa teh semuanya...Coco-cola ada jugak di dalam botolnya yang comel....ingat nak juga di bawa balik botol tu buat kenan-kenangan...tapi awal2 peniaga kat sana dah ingatkan...botol pulangkan kembali....
 
ABC Bandung...memang enak...ada campuran susu,kelapa,agar-agar...mula2 minum memang agak pelik..tapi lama-lama makin sedap...harus di cuba....
 
Mee-mee di sana...memang menyelerakan...harga berpatutan...mee kocok...mee setan...dan macam2 jenis mee lagi .....
 
Banyak le kalau nak di ceritakan kisah makanan kat sana...apapun nasihat kami di Kembara Murni...anda boleh makan apa yang nampak...insyaALLAH semuanya halal...

 

Sedang online

There are currently 0 users and 2 guests online.