Makanan di Bandung

Cara masakan di Bandung tidak banyak bezanya dengan cara masakan di Malaysia. Pada kebiasaannya makanan yang menjadi pilihan pelancong ialah masakan Sunda dan Nasi Padang. Kedua-duanya memang sedap dan menyelerakan, walaubagaimanapun bergantung kepada citarasa masing-masing.
makanan sunda masakan sunda makanan sunda kasakan sunda1

Dengan udaranya yang agak nyaman dan dihidangi pula dengan masakan Sundanese atau Nasi Padang - menjadikan makanan terasa lebih menyelerakan apatah lagi jila perut kita tengah lapar setelah berjalan-jalan di pelosok kota Bandung. Anda boleh dapatkan sajian ini di restoran sundanese atau padang.

masakan sunda2 masakan padang nasi timbel Lunch di bandung

Selain itu anda juga boleh dapatkan berbagai jenis lauk-pauk, sup, satey-satenya dan pelbagai lagi. Anda boleh mengalami pengalaman makan konsep 'selere pondok' - emmm memang santai...

Kalau ke Bandung atau destinasi lain di Indonesia...jangan di lepaskan peluang menikmati segala macam makanan traditional di sana....anda mungkin terkejut jika baru pertama kali menikmati makanan padang di sana....sejurus anda memasuki restoran...anda akan di hidangkan dengan teh tawar....layan je...bagus untuk perut!!! kemudian anda akan pening kepala melihat puluhan lauk pauk masakan padang di hidangkan kepada anda....
 
pengiraan tentang harga makanan di sana sama saje dengan Malaysia...tapi...lauk pauk yang di jamah je akan di kira...yang tak di jamah...tak di kira....so usah takut jika puluhan lauk pauk kat atas meja anda....tapi jika kat Malaysia....sendiri mau ingat la!!!!!
 
Makanan Sunda..... Banyak perbezaannya ...dengan makanan sunda yang ada di Malaysia....Ikan goreng Gurami, sup ikan.....Gado2....satay...dan tah apa2 lagi namanya...puluhan menu ada....memang menyelerakan...usah takut...telan je.. sambal-sambalnya agak kemanisan...ala2 masakan Kelantan...agaknya kalau orang Kelantan pergi sana...mungkin kena dengan citarasa mereka...agaknya!!!!
 
Minuman -minuman kat sana kebanyakannya di dalam botol atau kotak...minuman perisa teh semuanya...Coco-cola ada jugak di dalam botolnya yang comel....ingat nak juga di bawa balik botol tu buat kenan-kenangan...tapi awal2 peniaga kat sana dah ingatkan...botol pulangkan kembali....
 
ABC Bandung...memang enak...ada campuran susu,kelapa,agar-agar...mula2 minum memang agak pelik..tapi lama-lama makin sedap...harus di cuba....
 
Mee-mee di sana...memang menyelerakan...harga berpatutan...mee kocok...mee setan...dan macam2 jenis mee lagi .....
 
Banyak le kalau nak di ceritakan kisah makanan kat sana...apapun nasihat kami di Kembara Murni...anda boleh makan apa yang nampak...insyaALLAH semuanya halal...
 
      Pakej Lawatan

Add new comment

You must have JavaScript enabled to use this form.

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Facebook Comments Box

Testimonial

Percutian kali ini agak berlainan dengan percutian kami yang terdahulu..Kali ini kami merasakan yang kami memang dilayan sepuas hati kerana layanan

Alhamdulillah, percutian saya ke Bandung menggunakan khidmat Kembara Murni sangat memuaskan hati..

..Alhamdulillah bagus dan berpuas hati. Hajat untuk bertemu dengan anak-anak yatim pun berjalan lancar dgn bantuan en.Ismail. Terima kasih.

Saya dan isteri secara pribadi sangat2 berpuas

Alhamdulillah. Semuanya bagus. Makan OK. Hotel OK. Pengurusan masa pun bagus. Pendek kata, kami semua sgt berpuas hati..

Slmt petang En. Zailir, kami sekeluarga baru balik bercuti dari Bandung. Percutian yang sangat menyeronokkan.

Salam en Zailr...Terima kasih atas pakej yang kamu sediakan..Saya dan isteri sdangat2 enjoi sewaktu di Bali..In Shaa Allah...nanti saya rekemen den

Yeah trip ok. Supir pun datang on time dan kami boleh pergi ke tempat yang dituju dengan selamat. Terima kasih

Sume ok xde mslh..inshaallah next time blh book dr en. lagi

Alhamdulillah trip bru ni sangat OK. Supir pun OK. 

Alhamdulillah. Sangat OK. Semua puas hati. 

Wsalam.. setakat ni mmg best! 
makan paling best.. sume sedap2 makanannye..

Jutaan Terima Kasih diucakan kepada En.